De eerste Maya tempel

Vanmorgen stonden we al vroeg naast ons bed. Latona ging haar eerste Maya Ruïnes zien in de “jungle” van Mexico. Ontbijtje, waarbij iedereen croissants kreeg, behalve wij, toen douchen en in de bus naar Cobá. Een klein uurtje rijden later komen we aan en zijn we na een kop koffie de jungle ingelopen. Heel erg toeristisch was het niet, maar het was niet met een machete door het woud hakken. Je kon er zelfs in een soort bakfiets rondgereden worden. Iets wat wij diehard backpackers natuurlijk niet laten doen.

De eerste paar Maya gebouwen waren wel mooi, maar het hoogtepunt lag aan het einde van de route, na een kilometer of 3 gelopen te hebben. Een immens hoge tempel die ruim boven de boomtoppen uitstak. Het mooiste was dat je deze mocht beklimmen. Iets wat per 31 december niet meer mag.

Boven aangekomen was het uitzicht natuurlijk fantastisch, maar de steile trappen zorgden ook voor een vreemd soort hoogtevrees. We wisten dat we niet konden vallen, maar als we naar beneden keken, ging het toch even duizelen.

Vanaf de top van de Maya tempel

Sjengske vond het allemaal niet eng natuurlijk en ging weer gewillig op de foto tussen de poserende en fotograferende toeristen. Zie hier mee van Sjengske.

Sjengske is niet bang voor hoogtes

De afdaling was veel zwaarder dan de klim, maar ook dit lukte. Latona en ik waren opgewekt, echter twijfelde Latona wel even of ze in de put wou.

Sjengske en Toon niet ín de put

Na de wandeling terug hadden we nog wat tijd te doden voor de bus langskwam. Tussen de dure restaurants vonden wij een plekje met plastic terrasstoelen en de beste maaltijd voor eindelijk een redelijke prijs (Mexico is duurder dan we dachten).

Heel traag lopend, omdat de bus nog lang niet zou komen, liepen we langs Lago Cobá. Tot onze grote verrassing dook er opeens op een steiger een grote krokodil op. Een fantastisch beest met een lengte van zo’n 2,5 meter. Een half uur staan kijken hoe hij zich heel loom voortbewoog. Ik heb nog gepoogd om wat filmpjes te maken, maar veel zie je er helaas niet op.

Hier dook de krokodil weer van de steiger

Nu, na een busrit waarbij de airco was uitgevonden in de Sahara, lekker chillen op het balkon bij onze hotelkamer. Morgen staat de bekende tempel aan zee op de planning en gaan we daarna natuurlijk zwemmen in de Caribische zee. Laten we kijken wie het eerst verbrandt.

5 comments Add yours
  1. Hebben jullie even geluk dat jullie er nog op mochten! Wat een prachtig uitzicht! En coole krokodil 🙂

Blijf vooral filmpjes maken, zo is het alsof jullie toch nog een beetje bij ons zijn 🙂